رویکردها به مطالعات شرق شناسی

رویکردها به مطالعات شرق شناسی:

مقدمه:

گسترده فعالیت های شرق شناسانه غرب بسیار است؛ به گونه ای که برای فرد یا افرادی امکان بررسی، تحلیل ونقد آن به تنهایی نبوده و بایسته مشارکتی هدفمند و در راستای تحقق شناخت درست از جریان شرق شناسی است. حوزه های وسیعی که شرق شناسان به آنها ورود یافته وآثاری از خویش برجانهاده اند خود مثنوی است هفتاد من؛ شاهدمثال فرهنگ های فارسی و موسوعات عربی است که پیرامون معرفی اجمالی شرق شناسان به نگارش درآمده اند. ازمیان شمار بسیار این گونه آثار برخی برای پژوهشگران و دانشجویان  حوزه شرق شناسی یا مطالعات اسلامی درغرب آشنا تراست. "فرهنگ خاورشناسان" از ابوالقاسم سحاب و"موسوعة المستشرقین" عبدالرحمن بدوی، در بسیاری از پژوهش های صورت گرفته پیرامون معرفی ونقد آثار شرقشناسان مورد رجوع بوده و پژوهشگران با آنها آشنایی کامل دارند. دراین مجال آنچه بدان خواهیم پرداخت، نه معرفی دوباره این آثار بلکه اشاره ای به تفاوت های رویکردی این دومنبع پژوهشی به موضوع شرق شناسی و معرفی شرق شناسان است.

ویژگی های متفاوت:

دراین بررسی پنج نکته را برای مقایسه برگزیده ایم؛ شمارمستشرقان معرفی شده، توجه به حوزه های فعالیت مستشرقان، حوزه  زبانی مستشرقان، توجه به دین مستشرقان و گسترده زمانی معرفی.

گستره زمانی معرفی شرق شناسنان در "فرهنگ خاورشناسان" فراتر از سده پانزدهم میلادی و نیمه نخست سده بیستم نمی رود؛ درحالی که بدوی در اثر خویش به شرق شناسی از سده یازدهم میلادی، با فعالیت های شرق شناسانه پاپ گربرت سیلوستر دوم فرانسوی (930-1003م) ،تا پایان سده بیستم میلادی، معرفی  چارلز پلا فرانسوی(1914-1992م)،پرداخته است.

با این گستره وسیع زمانی در موسوعة المستشرقین، انتظار می رفت که بدوی شمار بیشتری از شرق شناسان را معرفی کند، ولی از نظرشمارمستشرقان  معرفی شده،فرهنگ خاورشناسان با بیش از 650 نفر،حجم وسیعتری از شرقشناسان را معرفی کرده است و در موسوعة المستشرقین با زندگی وآثار 270تن ازآنان آشنا می شویم.

نویسنده "فرهنگ خاورشناسان" دغدغه ای ویژه پیرامون دین، زبان، وملّیت مستشرق معرفی شده داشته وبیشتر درپی معرفی آثار آنان است؛ درصورتی که در "موسوعة المستشرقین" دین، به ویژه مستشرقان یهودی، زبان و ملّیت مستشرق تصریح شده، و از این رو می توان آنان به ترتیب اهمیت حوزه زبان به فرانسه، آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی،ایتالیایی، هلندی وروسی دسته بندی کرد.

باتوجه به آثار وشخصیت های معرفی شده در "فرهنگ خاورشناسان"، که دربردانده حوزه هایی چون تاریخ اسلام،ایران(دوره باستان وپس از اسلام)، ادب عربی،آسیای میانه و شرق دور(چین،هندو...)است، وآنچه در "موسوعة المستشرقین"به آن توجه شده ،چون تاریخ، تمدن و فرق اسلام، ادب وفرهنگ عربی، مناظرات کلامی مسیحی- اسلامی، پزوهش در زبان های سامی، احیای مخطوطات اسلامی و... می توان اثر سحاب را تلاشی برای معرفی شرق شناسی و شرق شناسنان دانست و "موسوعة المستشرقین" راپژوهشی در حوزه مطالعات اسلامی درغرب.

نتیجه گیری:

بدوی با توجه ویژه به زبان،دین وحوزه مطالعاتی مستشرقان، منبعی مناسب برای پژوهش های تخصصی درباره "مطالعات اسلامی درغرب" فراهم آورده و این اثر در کنار فرهنگ خاورشناسان ،که آگاهی های جزی تری به دست می دهد، می تواند به این گونه مطالعات عمق بیشتر بخشد. همچنین فرهنگ خاورشناسان اثر ارزشمند برای آشنایی با ایران شناسی در غرب است.

/ 6 نظر / 17 بازدید
دانشجو

سلام کتاب فرهنگ خاورشناسان در دانشگاه هست یا نه؟

علاقه مند به شرق شناسی

سلام در مورد رویکردهای نوین شرق شناسی در دوسه قرن اخیر اگر کتاب یا مطلبی دارید در وبلاگتون قرار بدهید ممنون

شیخ صدرالدین

سلام منو بیاد دارید دیگه ! آدرس وبلاگمو داشته باشین بد نیست www.nasihatnameh .com

شیخ صدرالدین

راستی blogfaرو هم به آدرس وبلاگم اضافه میکنم چون یادم رفت بنویسم

اندیشمند

سلام موفق باشید

نرگس

سلام لطف می فرمایید مطالبی در باره دیدگاه خاورشناسان درباره مخطوطات قرانی برایم ایمیل فرمایید و همین طور دیدگاه انان درباره تواتر قران خیلی ممنون میشم بی صبرانه منتظر ایمیل شما هستم