سلام وتبریک اعیادشعبانیه

سلام وتبریک اعیادشعبانیه

پس از دفاع پایان نامه خویش در زمینه شرق شناسی با محوریت مطالعات قرآنی درغرب سده بیستم، فرصتی پیش نیامد تا دراین وبلاگ مطلبی بنویسم و در کار نگارش وقفه ای پیش آمد. از بسیاری دوستان و کسانی که به این جا سری می زدندو جویای احوال و خواهان راهنمایی بودند سپاس فراوان دارم. برای از سرگیری نوشتن، چکیده پایان نامه ام را خدمتتان ارائه می کنم. دربه انجام رسیدن این پایان نامه وکسب درجه عالی(75/19)از راهنمایی استاد ارجمند جناب دکترعباس احمدوند و مشاوره حضرت حجة الاسلام والمسلمین دکتر بهرام بهرامی بهره بردم که جا دارد دوباره سپاسی بی پایان را تقدیم ایشان کنم.

دانشگاه زنجان

دانشکده علوم انسانی

گروه الهیات

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته

تاریخ وتمدن ملل اسلامی

عنوان:

نقدروش‌شناسانه دایرة المعارف قرآن لیدن؛

باتکیه‌برآرای تفسیری علامه طباطبایی وشیخ شنقیطی

دانشجو:

سیدکمال کشیک نویس رضوی

استادراهنما:

دکترعباس احمدوند

استادمشاور:

حجة الإسلام والمسلمین دکتربهرام بهرامی

بهمن 1390ش

چکیده:

با بررسی در کتاب‌های تفسیری و آنچه پیرامون این دانش نگاشته شده است، این نکته  به چشم می‌رسد که تاکنون شرایط دینی مفّسر (باورمندی وی) و رابطه آن با متن موردغفلت واقع شده و تنها به دانش های نیازمند مفّسرتاکید شده است. در رویکرد تفسیری قرآن به قرآن تفسیرگری  فرآیند فهمی جامع از متن قرآن دانسته شده و مفّسران طرفدار این رویکرد تفسیری را به متن گرایی در تفسیر نزدیک ساخته است. قرآن متنی است که درطول 14سده گذشته توانسته‌است که مخاطبان را با انگیزه‌های دینی و پیش‌داشت‌های گوناگون، به تعامل با خویش فرابخواند. بافت‌گرایی ومتن‌گرایی برخلاف تفاوت ظاهری درروش ورویکرد هردو وابسته متن هستند؛ یکی متن را مقدم داشته و از متن به فهم می‌رسد، دیگری بافت را برای فهم متن پیش داشته است. مطالعات‌قرآنی غربیان  درسده بیستم را باید درپرتو رویکردی آمیخته از انگیزه‌های پدیدارشناسانه وروش‌های هرمنوتیکی ارزیابی کرد؛ نکته‌ای که مرتضی اسعدی(د.1375ش) درصفحات پایانی کتاب خویش "مطالعات اسلامی درغرب انگلیسی زبان" به آن اشاره کرده‌است. دراین میان همکاری مناسب مسلمانان در مطالعات‌قرآنی باغربیان، علی رغم برخی نگاه های حصرگرایانه، درغرب فضایی برای گفتگو فراهم‌آورده و با آنکه رویکردها وروش های قرآن پژوهی غربیان به طورکامل با آنچه درسنّت اسلامی است هماهنگی ندارد، امّا برخی از دست‌آوردهای آنان درجامعه علمی اسلامی پذیرفته شده و کاربردهایی نیز دارد. دایرة المعارف قرآن لیدن به عنوان نخستین اثر پیرامون قرآن با این ساختار و رویکرد، گامی بلند درعرصه مطالعات قرآنی درغرب به شمار می آید که مقدمه‌ای است برای آینده این گونه مطالعات درغرب.

کلیدواژه‌ها:اسلام‌شناسی‌درغرب؛مطالعات‌قرآنی‌درغرب؛دایرةالمعارف‌قرآن لیدن؛پژوهش‌های تفسیری درغرب.

 

/ 5 نظر / 18 بازدید
mohsen

سلام وقت بخیر از وبلاگ شما خوشم اومده.وبلاگ زیبایی دارید.یک سری هم به سایت ما بزنید.خوشحال میشوم تبادل لینک کنیم. www.varaminnameh.com

بابک

مبارکه . انشاء الله مراحل بالاتر .

ح محمدی

سلام پایان نامه ی جالب و مفیدی نوشته اید. موفق و موید باشید.

دانشجوی ارشد تاریخ وتمدن

سلام. مقاله ای دارم در رابطه با حدیث میخاهم کمکم کنید تا بدانم در این زمینه خاورشناسان چه کردند ممنون

بابک

دستتان درد نکنه بابت مطالبتان به نظر بنده شما به اسلام شناسی شرق بیشتر پرداخته اید تا شرق شناسی . بنده خود مسلمان هستم و از مطالب شما بسیار استفاده کردم اما کاش برای اعتلای نام شرق شناسی هم که شده به دیگر فرهنگ های موجود در شرق نیز بپردازید . فرهنگ هائی مثل چین ، ژآپن و دیگر فرهنگهای غنی و اصیل . درست است هر چه از اسلام بدانیم کم ست . شاید بهتر است گفت هر چه هست در اسلام است . اما شاید آنچه در اسلام دنبالش گشتیم و نفهمیدیم را بتوان در فرهنگهای دیگر به زبان و شکل دیگر فهمید . در قرآن نیز به همین مورد بسیار اشاره شده که در زمین سیر کنید و ببینید احوال اقوام دیگر را . کار شما شرق شناسان نیز همین است که در روزگاری که سیر در آفاق و انفس کمی مشکل شده اینکار را انجام دهید به مردم نیز انتقال دهید .