خلاقیت و تاریخ

خلاقیت و تاریخ

30/8/1389

چند ماه پیش در گفتگویی با استاد خویش پرسیدم در تاریخ تا چه اندازه می توان از خلاقیت بهره گرفت,ایشان از سخن من این برداشت را کردند که به کار گیری خلاقیت در تاریخ یعنی تخیل کردن و به داستان نویسی گرایش یافتن و گفتند(بیشتر به کار نگارش رمان تاریخی می آید تا پژوهش تاریخ).امروز به این نتیجه رسیده ام که نه! می توان در نگارش تاریخ آنهم به شیوه علمی از خلاقیت بهره جست؛چرا نباید نویسنده تاریخ از اندیشه های خلاقانه خویش در نگارش تاریخ بهره بگیرد؟! زمانی که می شود با این اندیشه به سراغ دیگر منابع برای نگارش تاریخ رفت؛ پس می توان در مراحل پس از آن نیز از این ابزار کمک گرفت و نقاط تاریک تاریخ را با چراغی که خلاقیت به دست ما می دهد روشن نمود یا راهی به روشنایی گشود.

3/11/1393

آنچه در بالا خواندید، یادداشتی بود درباره پرسشی که پیگیری نشد؛ البته همه این سال‌ها درگوشه ذهنم برای خودش پرورش می‌یافت و  به هرتابشی عکس العمل نشان می‌داد. ناگفته نماند منظورم از خلاقیت، تخیل کردن بوده است وگرنه درکار تاریخ‌پژوهی بدون «خلاقیت» که کار پیش نمی‌رود!حالا از پس سال‌ها درمیانه گشت و گذارهای اینترنتی، کتابی رایافتم، درباره تخیل و تاریخ است. هنوز نخوانده‌امش ولی گمان کنم خوب چیزی است برای ساختن پرسش‌های بیشتر. آنچه در ادامه می‌آید فهرست مطالب کتاب (مجموعه مقالاتی) است با عنوان «تخیل و تاریخ: چالش‌های معاصر». مَتِوُ دووین، مونیکامارتینا، پاسکال مونیه و ماری پانتو ویراستاران اثر هستند. این کتاب در نوامبر2014 در انتشاراتی دانشگاه رِن  چاپ شده است.

Imagination et Histoire enjeux contemporains

Sous la direction de Marie Panter, Pascale Mounier, Monica Martinat et Matthieu Devigne

Rennes : Presses Universitaires de Rennes, coll. "Histoire", 2014.

EAN 9782753534698.

328p.

 

تاریخ و تخیل: مسائل معاصر

بخش نخست: تخیل در نوشتن تاریخ

مقدمه

  1. تخیل در تولید گفتمان علمی در تاریخ
  2. استفاده ها از تخیل اصیل: تاریخ و ادبیات
  3. میشل فوکو میانه تاریخ و داستان

نمایش زاویه ها؛ تاریخ در ادبیات

  1. پیشنهادهایی برای اندازه گیری تغزلی تاریخ  یا: تصاویر در زمان قدرت  بووت، فورکادو، مونیه.
  2. از کارتاژ تا قتل عام(هولوکاست) تراژدی تاریخ، شأن تاریخ نزد رنه کالیسکی
  3. پییر میشون، تاریخ در فرد
  4. مخلوط عسل:آنچه مورخان و نویسندگان می توانند به اشتراک بگذارند؛ فرانسوا ماسپُرو یا رابطه صمیمی با تاریخ
  5. داستان‌های بایگانی ها:چالش های ضد تاریخ در اسپانیای معاصر
  6. بررسی زندگی پوستل توسط آلن لونیزه؛ اولین انجیل
  7. مصاحبه: گفتگو کارلو گینزبرگ با اریک دایره

بخش دوم: تنظیم تصاویر تاریخی

مقدمه

  1. تعهد دربرابر صفحه نمایش: دریافت تاریخ  از فیلم شاعرانه «آینه»  آندری تارکوفسکی (1974)
  2. «تخیل، حقیقت است!»؛ درباره مورو در فیلم Buongiorno, note ازمارکو بیلوشیو
  3. امتزاج هنر هفتم با تاریخ: تبادل تجربیات؛ نوشتن تاریخ در عصر بازتولید موزه گرافیکی
  4. درباره فیلم جین اسیر، فیلمی از فیلیپ راموس: باید یک مورخ پشت دوربین باشد؟
  5. نگهداری: درباره  روستایی فرانسوی – استفاده هایی از تاریخ در مجموعه تلویزیونی معاصر

بخش سوم: کارگاه حافظه ها؛حافظه های تاریخی و خیالی

مقدمه

  1. دوباره نوشتن تاریخ: خیال‌ها و هویت‌ها: هنگامی که نسلی، پیشینیان خودرا احیا می‌کند: درمیان اسناد، داستان و رمان نویس پسااستعماری، آیا کار تاریخی می کند؟
  2. روایتی از گونه شناسی بشر:  استفاده ابزاری از تاریخ در انسان‌شناسی
  3. «نوشته‌ای باز»، شاعرانه و نقادانه:ژابس، گلیسون و شاموزیو
  4. ساخت/ ساختارشکنی تاریخ جمعی: «فصل زن درتاریخ»، زمانی که تخیل تاریخ را تقسیم می‌کند.
  5. حافظه جمعی از انقلاب در تئاتر: از  رومن رولاند تا جمع طلاها و قبلا!
  6. فضائل پرنده انفرادی[1](1988) از خووان گویتیسلو: هذیان تاریخ برای دوباره خوانی بهتر
  7. تصورکردن «معنا» با تاریخ:چه تخیلی درخدمت «کارحافظه»است؟مودیانو، موندولسون، سوبالد
  8. ترسناک است انسان! هولوکاست در خطر تخیل: قهوهِ ادوارد باند
  9. تعمیر و نگهداری: گفت و گو آلون هیلو با آلون کونفینون

10. برای اصلاح جهان: نتیجه گیری


[1] :Las virtudes del pájaro solitario

/ 0 نظر / 17 بازدید